Riedl Frigyes az a személy, aki Arany
műveinek elemzésével mélyrehatóbban foglalkozott, ennél fogva jogosan teszi fel
a kérdést, hogy vajon lehet- e költői művet illusztrálni. Ezt a költői kérdést
boncolgatja „Zichy Mihály képei Arany
balladáihoz” című művében.
Riedl szerint „a költő műve szép álom.
Minden valódi költő álmodik, jeleneteket lát, alakok vonulnak el gyönyörtől
ragyogó szeme előtt, hő érzelmek dobogtatják meg érzékeny, túlságosan is
érzékeny szívét. Álomképei meglepő erővel, részletességgel és logikával tűnnek
eléje, mint valami második fokozott való. A festő műve is álomkép. Minden
valódi festőművész terméke egy-egy vízió: szép formáknak, mély színeknek,
messzire nyúló tájékoknak, a fény rezgésének, az ég végtelenségének víziója.”
Egyezik- e majd ez a két vízió, a költői
és a festői, ha a festő a költő művét szeretné a maga nyelvén, a maga
eszközeivel feltüntetni? Ugyanazzal fog-e majd a festő is álmodni, amivel a
költő! Erre a feltevésre már mi is sejthetjük a választ. Minden egyén más
személyiségi jegyekkel rendelkezik, ennek
függvényében másképp is éljük meg álmainkat, vágyainkat. Amint
elolvasunk egy irodalmi alkotást, legyen az költemény, ballada vagy éppenséggel
egy regény, képzeletünkben megjelenik az író által érzékeltetni kívánt világ
(valóság) és lelki szemeinkkel megformáljuk a cselekmény(ek) színhelyeit,
illetve a szereplők karaktereit, érzelmi megnyilvánulásait. Egy bizonyos
szempontból könnyebb dolgunk van egy illusztrált irodalmi alkotás esetében,
ugyanis az adott mű olvasása közben elfogadjuk azt a képet, amit elénk tár egy elismert művész, illusztrátor. A gondot
ebben az esetben az okozhatja, hogy az előre megtervezett, az illusztrátor
által elképzelt képek sorozata korlátok közé szorítja az egyéni fantázia szabadon
szárnyalását. Az illusztráció azonban sokszor kiegészíti a költemény
benyomásait. A művész esetleg olyan vonásokat is kiemelhet az általa
illusztrálni kívánt műből, amit esetleg a költő csak sejtetni, sugallni kíván
az olvasóval.
Véleményem szerint sokkal nehezebb egy rövidebb
terjedelmű művet illusztrálni pl. egy költeményt, vagy egy balladát, mivel az
hézagosabb, tömörítő
funkcióinak köszönhetően a művész fantáziájára van bízva, hogy melyik eseményt
is tart elsődlegesen fontosnak kiemelni a szövegből.
Ilyen illusztrációkat készített Zichy
Mihály, aki egy egész sorozatot tárt elénk Arany János balladáiból. A magyar
romantikus festészet és az illusztrálás kiemelkedő alakja volt, aki olyan
műveket dolgozott fel, mint Madách Imre: Ember tragédiája, többek között
papírra vetette Gogol műveit és Petőfi Sándor verseit.
Arany János balladái és Zichy Mihály
képei először, Kemény Zsigmond lapjában, a Pesti Naplóban jelentek meg. Nemcsak
ebben találhatunk hasonlóságokat a két művész között, ugyanis úgy gondolom,
hogy valamilyen szinten rokonlelkek lehettek. Arany János mindig is festő
szeretett volna lenni, nagyon nagy érzéke volt a plasztikához. Bizonyosan ennek
köszönhette, hogy szinte festői pontossággal tudott tájat leírni, szinte térképet
lehetett volna róluk festeni, így egy illusztrátornak öröm lehetett műveit
képként megeleveníteni. Zichynek is egyik fő tulajdonsága volt a rajz szemet
szúró eleme. Éles, erős vonalakkal dolgozott, hanyagolta az elmosódott
köríveket. A részletesség és a pontosság is egyezik kettőjük munkásságában, a
kicsinységet, az apró vonásokat is igyekeztek kiemelni, értelemmel vagy
érzelemmel megtölteni.
Riedl Frigyes azt állítja, hogy Arany a lelki
indulatok feltüntetésénél a testi változásokat is szemmel tartja és leírja.
Mindig elképzeli a személy külsejét is. Reá nézve egy-egy indulatroham
egyszersmind egy-egy arckifejezés. Ha Arany költeményében valamely személy lelkileg
megindul, Arany látja képzeletében szeme véres kidagadását, kezének görcsös
összekulcsolását, idegeinek lázas hangyafutását, orrcimpáinak rezgését is. Sőt
néha- egészen festői módon a lelket csak a testen át, a testi jelenségek révén
jellemzi. Mindkettőből, rajzolóból és íróból, hiányzik a tipikusan magyar
tulajdonság, a szentimentalizmus. Inkább a racionalitás felé hajlanak, de emellett a fantasztikusért is rajonganak.
Zichynek fő sajátossága, hogy műveiben racionális- és egyben absztrakt
gondolatokat, általános eszméket szeretne kifejezni, de ezt fantasztikus,
allegorikus eszközökkel igyekszik megvalósítani.
De vajon
mi is igazából az illusztráció? Egy olyan definícióba is foglalhatnánk, hogy a
megszabott irodalmi témáknak és a vele járó lényeges elemeknek, cselekvésnek,
jelenetnek, gondolatnak, hangulatnak képben való ábrázolása. Kiegészítik
egymást a szöveggel. Viszont van egy olyan nézet is, mely szerint az igazi,
eszményi illusztráció önállóan is megállja helyét mint szövegmelléklet és mint
önálló kép.
Zichynél a gondolati elrendezés volt a
döntő. Művészünk azt vallotta, hogy igazi illusztrációnak csak olyan kép felel
meg, ami szöveg nélkül is megállja a helyét, vagyis a szöveg ismerete nélkül is
mindenki számára érthetővé válik a kép mondanivalója. Mondhatjuk azt is, hogy
könnyebb dolga volt Zichynek Arany János balladáinál, mint például Madáchnál.
Arany szinte készen adja át a képtárgyakat, de ugyanakkor ott van a ballada
műfajának egyik jellegzetes vonása a szaggatottság, a balladai homály és ezeket
próbálta meg kiegészíteni a grafikus.
Zichy,
Arany műveiből, olyan momentumokat ragad ki, amit a költő nem írt annyira
körül, vagy szándékosan igyekezett homályba burkolni. Nem a fő mozzanatokat,
hanem a mellékes részeket tárja elénk, mégpedig az alakalkotás tehetségével.
Nem a külső dolgokra, eseményekre, történésekre helyezi a hangsúlyt, hanem
inkább a szereplők lelki világára, a lélekben végbemenő változásokra
összpontosít.
A művészt Arany balladáinak
illusztrálása már az 1880-as évek végétől foglalkoztatja, de a témát csak 1892-től
emlegeti rendszeresen leveleiben. A balladaillusztrációkra vonatkozó szerződést
is ebben az évben köti meg a költő fiával, Arany Lászlóval. A balladaillusztrációk
egyik legnagyobb vonzereje Zichy számára pontosan az a lehetőség, hogy ezúttal
művészi elképzeléseit kompromisszumok nélkül érvényesítheti. A munkát 1892
második felében kezdi meg, majd 1892 és 1897 között Arany János 24 balladájához
mintegy 180 rajzot készít. A költemények szövegét maga írja le, ami lehetővé
teszi, hogy kép és szöveg harmonikus egységet alkosson. Az illusztrációk összefüggő képsort
alkotnak, ezért a rögzített helyzetű képciklusok típusába sorolandók. Fokozott
narratív jellegük nagy részben e ciklus jellegéből adódik. Arany nyelvi
bravúrjában megjelenő többrétegű jelentéseket csak ritkán tudja közvetíteni (lásd
lent: 8.old., 3.bekezdés).
Arany János Ágnes asszony
című balladáját szeretném részletesen bemutatni, mint szöveg és illusztráció
kapcsolatát. Arany 1853-ban fejezte be ezt a művét és megírásának közvetlen
élménye az volt, hogy gyakran látott egy hallgatag, szótlan parasztasszonyt,
aki késő estig mosott a patakban.
A mű elején és végén helyet
foglaló patak-jelenet mintegy keretbe foglalja az elénk tárt történetet, mely
által nemcsak lineáris, hanem körkörös, azaz koncentrikus szerkezetűnek is
tekinthető a mű. Az egész balladát három szerkezeti egységre bonthatjuk fel. Az
első egység a negyedik versszakig terjed, ahol magáról a főszereplőről kapunk
információt (ahogyan a lepedőjét mossa), és az emberek kérdéseket tesznek fel
neki. A második rész a leghosszabb, ami a börtönben töltött időt tárja elénk.
Az előzményeket, a bíróságon történteket hosszú párbeszédnek köszönhetően
tudjuk meg. Erről 14 versszak világosítja fel az olvasóközönséget, míg a
további életéről, a költemény közepén, 7 versszak számol be.
Arany nem a bűnt, hanem a
bűnhődést állítja a mű középpontjába. Legfontosabb motívuma, hogy a büntetés
kikerül a földi igazságszolgáltatás kezéből. Egy lélektani folyamat
ábrázolásaként is felfoghatjuk ezt a balladát, mivel pontról pontra ismerhetjük
meg az asszony lelki állapotának változásait, tanúi leszünk elmeháborodásának.
Zichy ezt a részletet ragadta ki a történetből, mivel számára is a legfontosabb
részlet a lelkiállapot tükrözése, a bűnhődés, a bűntudat megjelenítése. A
ballada egyik legfontosabb eleme az ismétlés
motívuma. Arany János többször kiemeli azt a részt, ahogyan a nő a patakban a
véres lepedőt öblíti, még akkor is, amikor már teljesen tiszta és már nincs
rajta vérfolt. Már csak a képzelete láttatja vele, a lelkiismerete, a bűntudata.
(Több művész ezt a részletet ragadta ki a történetből.) Zichy Arany balladáját nem
csak egyszerűen olvasta, hanem igyekezett a sorok között olvasni és ezeket
kiemelni.
Ahogy már említettem
rokonlelkek lehettek Arannyal, mintha megbeszélték volna, hogy mit is várnak el
egymástól kölcsönösen. Miért írom azt hogy kölcsönösen? Talán azért, mert
mintha Arany tipikusan Zichynek írta volna ezt a balladát, hogy legyen mit
„megfelelő módon” a költő elképzelései alapján illusztrálnia. Ezt fordítva is
elmondhatjuk. Mi lett volna, hogyha előbb az illusztráció születik meg, és
aztán a mű? Annyira tökéletesen átadja az asszony állapotát, érzelmeit, hogy
akár fordítva is megszülethetett volna.
Zichy a történetből azt a
jelentet ragadja ki, amikor az asszony bűntette miatt fogságba kerül. Egy
szalmaágyon ül, (ha egyáltalán ülői alkalmatosságnak lehet nevezni) szerény
körülmények között. Szorosan a falhoz húzódik, mintha a zárt falakon keresztül
szeretne elmenekülni valami vagy valaki(k) elől, arcára rémület ül ki, miközben
a fejét kezei közé temeti. Azonban a falakon keresztül nincs menekvés, mint
ahogy a lélek gyötrődéseitől sem lehet oly könnyen megszabadulni. Ágnes nincs egyedül, öt démoni alak veszi
körül, tekintetük fenyegető és ujjaikkal vádlón mutatnak felé. Az egyik démon
kezében lepedőt tart, amely eltakarja arcát. Véleményem szerint a lepedőt tartó
„csuklyás” démon a halál démonát testesíti meg, míg a körülöttük lévő alakok
(szellemek) a szolgái, követői lehetnek, akik folyamatosan emlékeztetik Ágnest tettére,
hogy egy percre se felejthesse el bűnét. Három túlvilági lény mindkét kezével egyenesen
feléje mutat, arcuk haraggal és megvetéssel teli.
Az egyik lény viszont az
egyik kezével a lepedőre, másikkal pedig az ég felé mutat. Úgy gondolom, ő
lehetett az, aki megszólítja, megvádolja az asszonyt, a lepedőre való
rámutatással pedig igyekszik szembesíteni Ágnest bűnével. Az ég felé tartó ujjai arra utalhatnak, hogy
az „Égiek” kegyelmét, bűnbocsánatát, melyet annyira óhajt, soha nem nyerheti
el. Ágnes a fejét kezei közé temeti, eltakarja füleit, mintha nem is szeretné
meghallani az őt szavakkal ostorozó szellem monológját, vádaskodását.
Egy alak fekszik az ágy másik végében a
démonok között, aki a halott férj, az áldozat. A túlvilági lények körbefogják
az áldozat testét, ezzel is megóvva őt tébolyodott feleségétől. Mintha attól
tartanának a lények, hogy az áldozat halála után is kárt tehet még benne az
asszony, bemocskolhatja lelke tisztaságát. Az áldozat fekszik, szinte vonaglik
az ágyon. Úgy tűnik, mintha fájdalmai közepette agonizálna. Talán ennek az
lehet a kiindulópontja, hogy a lelke nem tud békében nyugodni, ugyanis nem érti
kedvese cselekedetének okát.
Hatalmas harag, fenyegető
tűz ég a szemében, testtartásában, aki kárpótlást követel. Az áldozat mindkét
kezét görcsösen az asszony felé tartja, ami utalhat arra is, hogy el szeretné
ragadni lelkét, lelke üdvét. Azonban a férfi testtartásából, más olvasat
szerint, arra is következtethetünk, hogy célja nem a bosszúvágy, az asszony
lelkének elragadása, hanem pont az ellenkezője… igyekszik őt megvédeni a
körülötte álló démonok haragjától. Meglehet, a halott férj úgy érzi, elég nagy
árat fizetett felesége azzal, hogy elmeháborodott lett, és semmi szükség nincs
az asszony lelkének további kínzására.
A bűnre utaló legfontosabb bizonyítékot is
felfedezhetjük a képen, mégpedig a kést a férje szívében. Ám, ami érdekes, hogy
nincs körülötte vér, az inge szinte hófehér. Ennek az lehet a magyarázata, hogy
mivel a szívébe mártott kés bűne nem az áldozatot terheli (nem önmagában tett
kárt, nem lett öngyilkos), ezért a túlvilágra is megtisztult testtel és ruházattal
érkezhetett meg.
Nem csak az alakokkal, de a színekkel
is ki tudja fejezni az egyének érzelmi állapotát, bár ezen a képen nincsenek intenzív
színek, de ott van valami más, ami árulkodó jelként szolgál, mégpedig a
kontrasztok együttes hatása. A színek segítségével, a fekete és fehér
oppozícióival, megteremti a két végletet- a jó és a rossz, az ártatlanság és a
bűn kategóriáját. A fekete utalhat a pokolra, a fehér pedig a mennyek
országára. Egy színből akár tíz tónust is ki tud hozni. Az egyszínű festésnek
olyan magas fokára emelkedett, amelyet magyar művész alig ért el, s amilyenre
külföldön is kevés példa akad.
Ágnes asszonyt fekete ruhában ábrázolta, mely
a gyászt, a bűnbeesést, vagy épp a bűnös lelkét szimbolizálhatja, körülötte a
fal szürke és kidolgozott, mely utalhat Ágnes asszony szürke, reménytelen lelki
helyzetére, vagy hátralévő értelmetlen életére. Az ábra jobb felén találhatjuk őt
a képen, míg a démonokat, valamint az áldozatot a kép bal sarkában. A démonokat
fehér színnel ábrázolja, és alig lehet kivenni az arcvonásaikat. A fehér szín utalhat arra, hogy ők egy másik
világ képviselői (szellemek), illetve szimbolizálhatják lelkük tisztaságát,
ártatlanságát is. A démonok arcának enyhén elmosódott jellege utalhat a
túlvilág misztikus voltára, a lelkek sejtelmes, hátborzongató, félelmet keltő „én”-jére.
A kompozíció egységes, a szereplők
tekintetükkel és érzelmeikkel kommunikálnak egymással. Egyértelmű, hogy a
grafikus vonzódott a különös lelkiállapotok, a káprázatokban testet öltő valósággal
párhuzamos másik világ, a tudatossal egy síkon létező tudattalan iránt.
Érdekes, hogy amíg a műelemzők
a vers legfőbb motívumának a mániákus mosást tartják, addig a művész egy teljesen
más momentumot emel ki. Olyan képet, melyet Arany csak sejtetni, sugallni
próbált.
A ballada előzetes ismerete
nélkül a kép láttán talán annyit sejthetünk, hogy van egy nő, aki börtönbe
került, nagyon fél valamitől, hiszen szellemek veszik körül. De nem tudjuk meg
sem a börtönbe kerülésének előzményeit, sem az okát annak, hogy hogyan és miért
került oda, mivel a holttest, mint motívum a képen nem kerül azonnal a
figyelmünk középpontjába. Azonban ha a ballada előzetes ismeretével pillantunk
a képre, akkor azonnal szembetűnik, hogy az ábrán ott van az asszony tébolyának
a kulcsa is, a halott férj.
Ami még rejtve marad
előttünk a kép láttán, az a végkifejletet. Azt, hogy Ágnes asszonyt a történet végén
kiengedik a fogságból, formális úton elengedik büntetését, mivel számára van
nagyobb büntetés is a szabadságvesztésnél. Jogilag szabad, de nem azért mert
ártatlan, hanem mert tudják, hogy saját lelkiismeretével kell majd elszámolnia,
mely nehezebb és nagyobb teher lesz számára, mint a szabadságvesztés. A bűnös asszony azonban önmagának nem tudja
megbocsátani tettét, saját lelkiismerete tartja őt fogságban.
Ahogy már említettem, Zichy
egyetlen egy színből keveri ki tónusait, árnyalatait. Ezt monochróm stílusnak
nevezzük, jelen esetben ez a szín a fekete, ami lehet, hogy nem épp a legszerencsésebb
választás. Miért is nem szerencsés választás? Szerintem azért, mert Arany János
elég nagy hangsúlyt fektetett a színek szimbolikájára. Megjelenik nála a fehér,
a zöld és a piros szín. A fehér az
ártatlanságot akarja kifejezni, ezt valamilyen szinten tudta Zichy is
érzékeltetni (Ágnes asszonyt fekete ruhába öltöztette, a körülötte lévőket
pedig fehérbe). A piros szín szimbolizálja a bűnt és a bűnhődést, mellyel
érzékelteti, hogy bűne oly vörösen izzik, mint a tűz, mely soha nem akar kihunyni.
Ahogy a lepedőből sem akar kimenni soha a vérfolt, pedig már csak ő látja, ő
tudja, ahogyan bűnének súlyát is csak ő érzi igazán. Meglehet, hogy bűnét már
mások is ismerik, de csak ő tudja teljes átérzéssel újra meg újra átélni. A
zöld szín akár a reményt is jelképezheti, jelen esetben a bíróság általi felmentést.
Aranynak fő stíluseszköze a fokozás, ebben a balladában ezt úgy próbálja meg
érzékeltetni, hogy először megtörténik a bűncselekmény, melyet a lelepleződés,
majd a büntetés követ.
A ballada ismétlődő
zárómondata a következő:
„ Oh! irgalom atyja, ne hagyj el.”
A refrén arra utal, hogy a
vétkes asszony egyetlen vágya az „Irgalmas Atya” megbocsátása. Csak ezért
imádkozik, csak a bűnbocsánatért esedezik, könyörög az Úrhoz. Ez a könyörgés
minden strófa végén elhagyja a nő ajkát, melyet akár a képre is rávetíthetnénk.
Mintha ezt üvöltené a képen lévő asszony, miközben a démonokkal küzd, akik a
lelkéért jönnek és kínozzák elkövetett bűnéért (bár ez nem egészen egyértelmű,
csakfeltételezhető).
Azonban Zichy cselekményre
koncentráló képi eszközei nem alkalmasak a ballada nyelvezetére jellemző
ismétlések, refrének visszaadására. A kép a cselekmény dramaturgiai
csúcspontját jeleníti meg, összefoglalja a történet egészének leglényegesebb
momentumát.
A második szerkezeti
egységben a börtön és a bíróság cselekménye valódi térben, míg az igazi, fontos
események a lélekben játszódnak le újra és újra. Bűntudata egy percre sem
hagyja nyugodni, mely végül az őrületbe kergeti.
Arany finoman festi meg a
megőrülés folyamatát, a kezdeti kényszerképzetektől haladva (a képen megjelenő
túlvilági lények szintén elmeháborodásának, képzelgéseinek a jelei lehetnek) a
teljes tébolyig. Ágnes a vádat fel sem fogja, csak annyi jut el a tudatáig,
hogy nem mehet haza, nem moshatja ki a vérfoltot a lepedőből.
Balladai homály fedi a bírák
viselkedésének okait is, hiszen nem tudni, hogy miért engedték haza, s miért mentették
fel az életfogytiglan tartó börtönbüntetés alól.
Arany is mély részvétet érez
iránta, de bűne alól feloldozni mégsem tudja:
„ Eredj haza szegény asszony! Mosd fehérre mocskos lepled”.
A két művész, a költő és az
illusztrátor, egyenlően ragadták meg a mű lényegi jegyeit, a téboly és a bűnhődés
motívumát. Azt a motívumot, ami a képet és a balladát egyaránt végigkíséri. A
két műalkotás összehasonlítását követően az a véleményem, hogy olyan nagy az
összhang a költő és az illusztrátor között, hogy szinte alig tudnánk
különbséget tenni, ha nem tudnánk, hogy két különböző ember írt és rajzolt egy
azon balladát. Zárlatként elmondható, hogy mind a költői mind a festői vízió
hasonlóképpen vázolja az olvasó elé a történetet, melyet mindketten sajátos
nyelvezettel és egyéni eszközökkel ruháztak fel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése