Virginia Woolf kiemelkedő
személyiség volt, aki tehetségét többek között a regényírásban
kamatoztatta. Az irodalmi élet több kategóriáján belül
alkotott: angol regényíró, esszéista, novellista, kritikus, könyvkiadó,
feminista és a 20. századi modern irodalom egyik vezető alakjaként tartjuk
számon.
Kifejlesztett egy rendkívüli
költői stílust, a prózai fikciót, melyben kiválóan fel tudta idézni az
elme állapotát. Az írói pályája töretlenül halad előre,
azonban szülei korai elvesztése miatt lelkileg instabillá vált, melankólikussá,
mely nagy hatást gyakorolt műveire is.
Ahhoz, hogy feminista szemszögből megvizsgálhassuk
ezt a novellát, szükségünk van Virginia Woolf életrajzi adatainak ismeretére.
A Folt a falon című
novellája látszólag egy emlékezés, ahol a tudat alatt lejátszódó
gondolatoké és költői képeké a főszerep, melyek Woolf érzelmi állapotát
tükrözi.
Az emlékezés mechanizmusát hívja segítségül ahhoz, hogy felidézzen egy emlékképet. Tudatja
velünk, hogy az emlékek és az általuk keltett gondolatok nem mindig pontosak,
ugyanis a folt körül keletkezett gondolatai nem felelnek meg teljesen a
valóságnak. Gondolataiba
merül,monológot folytat, képzeletbeli világba helyezi magát, ugyanis ott tud csak
igazán azonosulni önmagával.
A mű véletlenszerűen kezdődik,
amikor is egy januári nap délutánján, a karosszékében ülve cigarettázott,
és a cigarettafüst mögül megpillantott egy foltot a falon. Ennek
a foltnak a hatására szabadjára engedte gondolatait, és ezzel
egyidőben a cselekményszálak több
gondolati síkon haladnak
keresztül, majd végül egyesülnek. Egy helyre koncentrál, egy pontból indul
ki. Ez a pont indítja el a szerző szubjektív, belső, töprengő
érzéseinek a leírását is. A mű tele van objektív leírással, mely nem
a külső világ érzékeltetésére, hanem a költői én lelkiállapotának
rideg és tárgyszerű leírására törekszik. Ez annak lehet a következménye,
hogy a novellában megszólaló személy, a valóságban annyira ki van
szolgáltatva mindennek és mindenkinek
(pl. a társadalomnak), hogy csakis keserűen tud a valóságról
szólni, ezért megpróbál egy általa teremtett világban érvényesülni és abban
a keresett nyugalmat, a vágyott boldogságot megtalálni.
Woolf apró képei, melyek
folyamatosan megjelennek az ironikus képzelet termékei. Az ábrázolt dolgokat
célszerűen felfokozza, eltúlozza, pl a kandallópárkányt belepő porréteget
olyannyira felnagyítja, hogy az Tróját is belepné háromszor, vagy pl.,
a folt kidudorodik a fal síkjából, amit a dél – angliai
dombvidékek kőkori sírjaival hoz párhuzamba.
A novella elején és végén
többes szám második személyben szólal
meg, közben pedig egyes szám
első személyről egyes szám harmadik személyre vált, mellyel a belső
monológot hangsúlyozza. Ez a belső monológ közvetett, ahol is
a szerző ad lehetőséget a választásra, ő adja az útmutatást és
a kommentárokat is saját maga fűzi a gondolataihoz. Ez a fajta belső
monológ az egész novellát kitölti, ami szorosan összefügg a nézőponttal. Ezeknek
a monológoknak meg vannak a maga funkciói: pszichológiai szituációk ábrázolása,
lelkiállapot hitelességének a megragadása és bemutatása.
A szerző ki nem mondott
gondolatait adja vissza közvetlen énformában, gondolatfolyamatokban. A monológ
jelen időből múlt időbe ugrálása felborítja a novella linearitását. Gondolatai
cikáznak egyik dologról a másikra. Ez a kuszaság Woolf egész életére
is jellemző volt. A családi problémák megbélyegezték egész életét, irodalmi
munkásságát. Valószínűleg ezek a problémák voltak mély depressziójának
kezdeti kiváltó okai, amelyek befolyásolták életművének alakulását is. Woolf
intellektuális nő volt, aki sokat töprengett a háború kitörésének okáról,
a természeti jelenségekről, a nők helyzetéről...
Woolf időábrázolásai
a múltra támaszkodnak. Öt alkalommal néz fel arra a bizonyos foltra,
és mind az öt alkalommal mást lát: először egy meghatározhatatlan fekete foltot
lát, másodszor egy szeg helyét véli felfedezni benne, harmadszor egy apró,
nyárról maradt rózsalevelet lát, negyedik alkalommal repedésnek nézi, és csak ötödik
alkalommal derül ki, hogy az a folt a falon nem más, mint egy
zavartalan csiga. Három alkalommal majdnem fel is állt, hogy megnézze mi is az
a titokzatos folt a falon, de ezt végül is nem tette meg. Hagyta,
hogy a gondolatai szabadon szárnyaljanak, fantáziája dolgozzon, és az alakítsa
a gondolatmenetét. Ez egyfajta eszköze volt a elméje céltalan
kószálásnak, mely szabadon szárnyalhatott mint a szél. Meg sem próbálta reálisan leírni azt, hogy
mit is lát a falon. Így szerette volna az olvasót teljes tudatlanságban
hagyni, teret adva az olvasó fantáziájának. Ezzel a tudatlansággal és
kételyek közt hagyással (nem tudja pontosan meghatározni, hogy mi is az a bizonyos
folt a falon) mutatható be a legjobban Woolf lelki világa. Képes
elvonatkoztatni a valós világ problémájától így keresve menedéket saját
maga, és gondolatai tisztaságának megőrzéséhez.
Mindig van egy objektív leírás
(pl az a folt a falon egy szeg helye), amely köré fonja saját
mondanivalóját belső monológ formájában.
Amint felvet egy lehetőséget
a folt keletkezésével kapcsolatban, azonnal igyekszik azt el is vetni,
mivel ha már valami egyszer megtörtént, azt senki sem tudhatja, hogy hogyan
történt. Tehát csak feltevésekkel szolgálhat, viszont a feltevések azonnali
tagadásával teljesen felborítja az olvasóban eddig kialakított, vagy
kialakulóban lévő képet.
Az embereket is egyre
tudatlanabbaknak látja, mert a rohanó világban nem figyelnek oda
a körülöttük lévő apró dolgokra, melyek igazán fontosak. Az élet rohanását
úgy próbálja jelképezi, mint amikor az ember „óránként ötven mérföldes
sebességgel repül végig föld alatti alagútján...“ Az elméjében az idő másként
halad, mint a valódi idő az óra lapján. Gondolatai szabadon száguldanak,
mit a szél.
Virginia Woolf ki akar emelkedni
a valóságban mért időből („Gondolkodni akarok, csenben, nyugodtan, ráérősen,
úgy, hogy ne szakítsanak félbe, ne kelljen felkelnem a székből, egyik
dologtól a másikhoz akarok siklani, ellenállás, akadály nélkül. Mélyebbre
és még mélyebbre akarok merülni, a felszín, a külön – külön rideg
tények alá. ...“), és erre a környezete számtalan lehetőséget ad számára.
Számtalan lehetősége van a fantáziálgatásra. A logikai valóság
meghatározásánál és ábrázolásánál sokkal fontosabbak a szabad
pszichológiai asszociációk. Fontos volt számára a szellemi pezsgés. Az
olvasás neki egyfajta „önvédelem“ volt (... „az ember öszönösen óvja
képmását...“). Akár a fal is szimbolizálhatja ezt a fajta önvédelmet.
A négy fal közé menekül a külvilág eseményei elől, meg akarja
szakítani a külvilággal való kapcsolatát, de az mégis belopja magát folt
alakjában a szobába. Ezzel is érzékelhető az a feltevés, mi szerint
az ember nem fordíthat hátat az eseményeknek, mert az valamilyen szinten alakítja
és befolyásolja az ember életét.
A nemiség problémájára is
rámutat („Talán a férfi, ha nő vagy; a férfiszemlélet, amely
életünket megszabja, amely az általános érvényűt meghatározza, ...“ illetve
“Végtére, miért itt, miért nem ott születünk,tehetetlen-szótlan, szemünk nyitni
se tudván, főgyökér tövén tapogatva, Óriások lábujja alatt?„ ), mivel Woolf
életében mindig is nagy szerepet játszott a nőiség hiánya, és annak kérdésköre.
Ezekkel a kijelentésekkel a gyengébbik nem elnyomottságára utal, hogy csak a férfiak háta
mögött lehetséges az érvényesülésük és
csakis a férfi határozhatja meg a nő helyét a társadalomban. A női sors
alsóbbrendűségére, illetve ellehetetlenítésére utal.
Egy pillanatra sikerül
azonosulnia Shakespeare-el, azonban ez kellemetlen emlékeket idéz fel benne. Ez a kellemetlen emlék utalhat a női írók elnyomottságára. Az eljövendő férfiírókat
kritizálja, akik csak fantomokat kergetnek és a valóságot teljesen kihagyják
majd műveikből, mert azt természetesnek tartják és inkább igyekeznek a
mélységeket kutatni. Ezeket azonban erőltetettnek érzi, akárcsak gyermekkorában
a londoni közös ebédeket, melyek kötelezőek voltak. Fontosnak tartja, hogy
valaki kimondja a valóságot is, mely lehet, hogy fájó pont sokaknak, de mégis
az az igazság. Szembe száll a Whitaker által szerkesztett rangsorral is és
reménykedik abban, hogy nem lesz hosszú életű. Fontosnak tartja a valós és
egyszerű, akár hétköznapi eseménysoroknak az aprólékos leírását is, mint pl.
egy folt leírása a falon, hiszen ezek azok az események, melyek az olvasót
közelebb hozhatják a mű megértéséhez, átéléséhez.
A gondolataiból felocsúdva újra a
foltra tereli figyelmét, szeretné közelebbről látni a foltot, hogy végre pontos
meghatározást kapjon, azonban mit nyerne vele? Tudást? Alapot a további
gondolatfűzésre? A világ, sajnos, nem a
tudásra szomjazik, egyre csökken és csökken a művelt emberek iránti tisztelet
és ezzel szemben inkább a szépséget, dicsőítik. Egymás
opozíciójaként tünteti fel a tudást és a szépséget. Szinte ironikus hangon
szólal meg, keserűen számol be arról, hogy az emberek számára a szépség
magasabb rendű a tudásnál.
A belső monológ esetén
a legőszintébb az ember, ez itt is érzékelhető. Önmaga gondolatait,
emlékeit fejtegeti. Valószínűleg azért,
mert a külvilágban nem tud megoldást találni elméjének szellemi – lelki
folyamataira, melyek szerinte elválaszthatatlanok a testtől, vagy esetleg
süket fülekre találna a férfiakat dicsőítő társadalomban. Ezért próbálja
meg a külső világ eseményeit a saját lelki énjének világával
ellensúlyozni, amelybe belecsempészi a természet csendes világát, amit az
ember „könnyedén áthasíthat gondolatával.“ Ugyanakkor a természet nemcsak
nyugalmat áraszt, hanem „tettre sarkall“, mert a természet is egyfajta
közvetítő a külvilág és az ember belső énje között. Ezekkel
a természeti jelenségekkel ellensúlyozhatók a két világ közti
különbségek, valamint rámutat arra is, hogy hogyan képes az ember visszazökkeni
a fantáziavilágból és az emlékek világából a realitásba.
Minden keserűségének oka
Whitaker és az ő rangsora. Whitaker szerint, ha nincs már semmi az embernek
amiben megkapaszkodhatna, amiben bízhatna, akkor egyetlen vigasza marad:
a természet. Aki számára azonban
a természet sem nyújt kellő vigaszt, akkor egyetlen megoldás maradt...
elvonni az egyén figyelmét, és egy másik dologra összpontosítani, a mi
esetünkben a foltra a falon. Senki nem szállhat Whitakerrel szembe,
ugyanis csak ő tudja, hogy mi a helyes, és főleg azt, hogy
a rangsorban ki után ki következik.
Igazából Woolf számára a természetbe való menekülés egy végső megoldás,
hogy egy csöppnyi megnyugvásra,vigaszra leljen.
Elméjében mindig ott volt
a halál gondolata, amely egész életében foglalkoztatta. Mint aki próbál
megbékélni a halállal, amit az élet természetes dolgaként tüntet fel
(„Végre valami, ami biztos, ami valóságos. Rémálomból ébredve így gyújtunk fel
gyorsan villanyt, s fekszünk mozdulatlanul, hódolva a szekrénynek,
hódolva a megbízhatóságnak, hódolva a valóságnak, hódolva
a személytelen világnak, amely bizonyíték egy létre, másfélére, mint
a miénk. Ebben szeretnénk bizonyosak lenni...“).
A fa lassan növekszik,
ügyet sem vetve az emberekre, de miután egy vihar kicsavarja számára egy új
élet kezdődik el pl. egy szekrény formájában, de az emberek számára nincs
lehetőség az újrakezdésre.
A novellában a
párbeszéd fő célja, hogy kizökkentse az írónőt álmodozásából,
fantázálgatásaiból és egy percre felvillantsa számára a valóságot.
A fantáziálgatásból a férje ébreszti fel. A háború okozta
szörnyűségek világát, amelyre még ő sem találhat megoldást, hiába fantáziál róla,
egymaga nemtud változtatni. Talán ezért próbál emlékekbe temetkezni, hogy védje
önmagát. De valami, vagy valaki nem hagyja ezt, megzavarja őt. Elkalandozott
gondolatai révén arra jut, hogy nem is emlékszik rá, honnan is indult el
pontosan a fejtegetésbe („Hol is tartottam? Miről is volt szó? ...“).
Ebben a novellában Woolf először
is a hagyományos próza cselekményére és annak jellemző vonásaira próbált
meg erősen rákoncentrálni, de ennek az egész novellának a súlya és prózai
felépítése abban a kis csigában rejlik, aki mindvégig ott volt
a falon, szinte mozdulatlanul. Ez a csiga volt a kiváltó oka
a novella kuszaságának, melyben gondolatok, élmények és benyomások
cikáznak. Ez a kis csiga rázza össze a novellát egységes egésszé.
A csiga nagysága jelentéktelen, csupán csak egyfajta ok vagy csak egy jó
kifogás volt ahhoz, hogy leírhassa gondolatait, emlékeit és érzéseit, amelyek
a magjai, alapjai a Woolf-i novellának.
A novellában a csiga
szepere csupán fikcionális, nincs anyagi jelentése. Ezt a külső anyagiságot
a kívülállók úgy érzékelik, mintha a tudat alatti gondolatok elsodródnának.
De Woolfnál ez a belső mentális állapot sokkal reálisabb és igazibb, mint
a külső valóság. Egyszerűen csak törvénytelen szabadságra vágyik, ami mentes mindenféle társadalmi
konvencióktól.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése